Goede Morgen CMON!!!

Fizl

Secret Crocodile
Hey all you Netherlanders - I\'m just learning Dutch (literally just, I\'m terrible with any language and have only been learning for 3 weeks)

Anyone fancy forcing me to study it a bit? I have a dutch/English dictionary and I\'m not afraid to use it!

Shaz

forrix

New member
Waarom wil je nederlands leren?
Ik zou het houden op engels, veel betere taal!:),maar veel succes in ieder geval !

Fizl

Secret Crocodile
Nederlandse boyfriend en Nederlandse collega\'s.

/English - Its also a challenge to myself - I have a real block when it comes to learning languages and have never managed to learn any to use even simple sentences. I am now being helped by Rosetta stone, a dictionary and a persistent man who reads me harry potter in dutch (i can read better than I can hear the words out loud - that is saying something!).

However, I did buy a book that promised to teach basic dutch in 3 months (complete lie) and used realistic phrases and situations. Please tell me how often you need to say this -

De boer heeft en leeuw in de tuin.

or -

De ezel ligt onder de klowne.

Strangely, they both have stuck in my mind :D

Shaz

yazza

New member
Never :D i dont think those situations ever happen

The farmer has a lion in the garden
The donkey is umderneath the clown

locutus

New member
Nederlands is moeilijk om te leren; ik heb een paar Engelse vrienden die het nu ook proberen.
succes!!!

A Luna

A Lunatic
Ik geloof dat Nederlands erg moeilijk is vergeleken met andere talen. Vooral omdat we voor sommige woorden of uitdrukkingen 2 of 3 (of meer) betekenissen hebben. blehh heb zelf het NL nog niet eens goed onder de knie:p

Dat is trouwens een mooi voorbeeld:
iets onder de knie hebben. Vertaald naar engels: to have something under the knee.
Dat is onzin in engels.
Het betekent eigenlijk zoiets als: to be able to do something correctly.

Anyway, welcome:)

Meph

Cat-herder Extraordinaire
Dat is waar, Nederlands is heel moeilijk. Veel regels, veel uitzonderingen, verborgen grammatica, vreemde zegswijzen etc etc.

Veel success allesinds! Het is een coole taal om te kennen omdat er klanken in zitten van zowat elke andere europese taal. Het is daarom dat belgen standaard vier talen spreken (of zouden moeten spreken).

Mourner

New member
Dat is waar, Nederlands is heel moeilijk. Veel regels, veel uitzonderingen, verborgen grammatica, vreemde zegswijzen etc etc.

Das waar, volgens mij zijn we de enige taal met een "groen boekje", en een klein groen boekje waar de laatste spellingsregels in staan. (1056 paginas, iedere paar jaar een nieuwe spelling en dus een nieuw boekje)
En dan ook nog een woorden boek met alle woorden (natuurlijk ieder jaar een herziene versie)...

Ook leuk, sommige van de klanken in het nederlands zijn bijna niet uit te spreken in andere talen, probeer eens Scheveningen te zeggen.
(Fun for everyone, try saying Scheveningen. If you've chaved your throat, you've done it right XD)

een andere tip is om een film te kijken met nederlandse ondertitels, of een nederlands gesproken film met nederlandse ondertiteling
Het kan soms heel nuttig zijn om iets te horen en tegelijkertijd te lezen.

Als je wilt, kan ik mijn vader ook vragen om een paar tips, hij geeft les op een middelbare school, nederlands, en vroeger ook duits (dit zijn allebei germaanse talen en werken dus bijna hetzelfde)

Op het internet staan ook allerlei cursussen en oefeningen. ik zou zeggen, kijk rond, als je vragen hebt horen we het wel :p
(http://www.cambiumned.nl/extraoefeningengrammatica.htm gratis oefeningen op Basisschool tot Middelbare School (Elementary - Highschool) de termen worden niet heel duidelijk uitgelegd, maar de oefeningen zijn vrij overzichtelijk)

Nog zo'n woord, "vrij"... ik kan zo al 4 betekenissen bedenken

Vrijheid (freedom)
redelijk/behoorlijk (quite)
neutrale versnelling (neutral gear)
vrijen, de liefde bedrijven (to make love)

Succes ermee :D

Grappig ook om te zien dat er toch nog aardig wat Nederlandstaligen hier rondhangen.
Maar nu ga ik mij toch wel afvragen of er ook iemand ergens in de buurt woont...

Back To Top